۱۳۹۲ اردیبهشت ۳, سه‌شنبه

ملاکین بزرگ صدر مشروطیت - متن و تصویر


عمده ملاکین بزرگ دوران مشروطیت از مخالفین سرسخت مشروطه و رضا شاه و اصلاحات ارضی بودند. و همین ها هم بودند که هم مملکت را به باد دادند و هم نهضت مشروطه را به جهت دلخواه منحرف کردند (مثلا  انتخاب شوندگان مجلس دوره اول و متمم قانون اساسی )

بعضی ها هم ندانسته یا مغرضانه وقتی راجع به زمین های رضا شاه ونیز  اصلاحات ارضی  بحثی  میشود چنان صحبت میکنند که پنداری زمینها  متعلق به خود زارع بوده است!. خیر ما رعیت داشتیم و زمینها متعلق به خانها و اربابها بود که انها هم عمدتا شازده قجرهایی بوند که زمینها را بزور تصاحب کرده بودند یا با پول دزدی خریده بودند.

در درازای سلطنت مظفرالدین شاه که نادان‌ترین شاه ایران بود، بسیاری از اعیان و اشراف و رجال با سواستفاده از حماقت شاه، املاک سلطنتی یا خالصجات را به نام خودشان کردند. بهای هر روستای خالصه را نزدیک به ده در صد در آمد نقدی و جنسی و ظاهری و اسمی آن تعیین کردند و آن‌ها را به نام خود نمودند.
عبدالله مستوفی می‌نویسد:"....عبدالحسین میرزا فرمانفرما، یافت آباد را که هزار تومان و هزار خروار جمع خالصگی داشت و پشت دروازه‌های تهران واقع است به ده تومان و ده خروار (یعنی یک سدم آنچه که به عنوان در آمد آن است، پس از همه دزدی‌های ماموران و مستوفی‌ها. از انجا که همه از جمله مستوفی‌ها به نادانی مظفرالدین شاه آگاه بودند و خود و دیگر مامورانی که این خرید فروش‌ها را انجام می‌دادند هر یک شماره بسیاری از این خالصجات را شخصاً خریداری نموده و با تزویر ان‌ها را غصب کردند.

به مقاله صورتی از ملاکین بزرگ صدر مشروطیت نگاه کنید تا لیست شازده قجریها را ببینید. مثلا:
حضرت اقدس والا آقای عضد السلطان (شوهر خواهر مصدق)؛ حضرت مستطابه علیه عالیه حضرت علیا دامت شوکتها (خاله مصدق)؛ حضرت والا آقای عبدالحسین میرزا فرمانفرما (دایی مصدق) ؛ جناب آقای امام جمعه (برادر زن مصدق)؛ جناب حاجی ناصرالسلطنه (برادر شوهر مادر مصدق)؛ جناب مستطاب اجل آقای وزیر دفتر (میرزا حسین برادر مصدق)؛ حاجیه نجم السلطنه (مادر مصدق)؛ جناب آقای ظهیرالاسلام (برادر زن مصدق)؛ جناب وکیل الملک (شوهر مادر مصدق) و جناب مصدق السلطنه.









این اسناد هم جالبند:

"و نیز مقرر می‌داریم که اگر کسانی باشند که نسبت به املاک ادعای غبنی داشته باشند پس از رسیدگی به شکایت آنها از محل همین املاک رفع ادعا بشود" - سی ام شهریور ماه ۱۳۲۰

از شهریور ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ که دیگر رضا شاه نبود و محمد رضا شاه هم قدرتی نداشت و اعلام کرد «اگر کسانی باشند که نسبت به املاک ادعای غبنی داشته باشند پس از رسیدگی به شکایت آنها از محل همین املاک رفع ادعا بشود ». چند نفر امدند و ادعای غبن کردند؟







این هم از ظلم و ستم خانها که با برچیده شدن فئوالیسم توسط پهلویها ریشه کن شد:


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.