۱۳۹۲ فروردین ۲۲, پنجشنبه

فدرالچی های قومی-زبانی، پیش از فدرالیسم برای فرهنگ سازی سینه بدرانید!-فدرالیسم در جوامع با فقر فرهنگی، تیغ در دست زنگی مست!

ایا تا بحال خوانده یا شنیده اید که در کشورهای جهان اول و پیشرفته فدرال مثل المان، کانادا، امریکاو سوئیس درگیری قومی و زبانی صورت گرفته باشد؟ اما روزانه اخبار چنین درگیریهایی در هند و پاکستان و... منتشر میشود! تفاوت در چیست؟ در سطح  فرهنگ است.

به اخبار و مطالب زیر توجه کنید:
ازدواج 7 هزار دختر 10 تا 19 ساله در خوزستان
امار حاملگی در مناطق عرب نشین ۴۵٪ در مناطق فرهنگی و مرفه نشین ۱۱٪

خودسوزی زنان خصوصا در استانهای غرب و شمال غرب ایران تبدیل به یکی از بزرگترین آسیب‌های اجتماعی شده است.
بریدن تکه کوچکی از آلت تناسلی دختربچه‌ها در کردستان عراق!
اعتراض مردم به ششمین قتل ناموسی در کردستان
خودسوزی – راز مخوف زنان کرد عراقی
قتل هاي ناموسي:
اين نوع قتل ها بيشتر در استان خوزستان است. بسياري از دخترهايي که به اين عنوان کشته مي شدند، واقعاً بي ناموسي نکرده بودند. مثلاً جرمي که داشتند اين بود که نمي خواستند با پسرعموي خود ازدواج کنند و اين پسر عمو حق داشت، دختر عموي متخلف را بکشد. در بعضي موارد پسر عمو با همکاري برادرهاي خود دختر، دختر را به قتل مي رساند. در اهواز دختري مي خواسته با پسري غير از پسرعمويش ازدواج کند، برادرهايش او را برده بودند در خانه و او را آتش زده بودند، يعني دختر، خود سوزي نکرده بود، بلکه سوزانده شده بود. دختر سوزانده شده در بيمارستان بستري بوده و پسر عمويش که اين دختر را حق خودش مي دانسته به همراه برادر دختر در بيمارستان با چاقو او را کشته بودند.

البته مورد ديگري هم بود که دختري توانسته بود از دست برادرهايش فرار بکند. طبق رسوم در قبايل خوزستان اگر اين دختر موفق شود به يکي از شيوخ پناه ببرد او را نخواهند کشت. اين دختر هم به يکي از شيوخ پناه برده بود، اما در خانه او با دختر مثل کنيز برخورد مي کردند. علاوه بر اين مثل يک گناهکار او را نگاه مي کردند. من آنجا، از همان شيخ که پناه داده بود پرسيدم اگر دختران خود شما نخواهند با پسر عمو ازدواج کنند با آنها چه مي کنيد؟ گفت؛«هيچ اشکالي ندارد مي تواند با پسر عموي ديگري ازدواج کند.»

وقتي پدر يا برادر دختري، او را مي کشند، به خاطر نبود شاکي خصوصي، کسي براي اين قتل مجازات نمي شود. به نظر شما اين جا خلاء قانوني حس نمي شود؟

البته، اينجا دادستان مي تواند به عنوان مدعي العموم شاکي قتل شود و پيگيري بکند، اما اين اتفاق نمي افتد. پدر ولي دم است و پسر را مي بخشد. اين پسر از زندان آزاد مي شود و به عنوان يک قهرمان هم آزاد مي شود. چون از آبروي قبيله و خانواده دفاع کرده است. البته طبق قوانين ما، قاضي مي تواند اين قاتل را بين ده تا بيست سال در زندان نگه دارد که اين اتفاق هم نمي افتد. چون مدعي العموم، اعلام شکايت نمي کند و شاکي خصوصي پرونده هم نمي شود.

بيشتر خودکشي ها از ترس فاش شدن مطالبي در ميان قوم و خويش پنهان مي ماند. بسياري از اين نوع حوادث حتي ثبت هم نمي شود و در چهار ديواري همان خانه مدفون مي شود و هيچ گاه در آمارهاي رسمي ذکر نمي شود.  بالا ترين ميزان خودکشي از مجموع 174 مورد، مربوط به سنين 20 تا 29 سال و سپس 10 تا 19 سال است و 98 درصد از خودکشي ها منجر به مرگ مربوط به خودسوزي است که 92 درصد زنان خودسوزي کننده متاهل هستند. بالا ترين ميزان خودسوزي مربوط به استان ايلام با 400 مورد خودسوزي در يک سال است که 300 نفر از خودسوزي کنندگان را زنان تشکيل مي دهند.

بعد از ايلام استان کردستان بالا ترين ميزان خودسوزي را دارا است. بالا ترين ميزان خودکشي در شهرهاي سنندج، مريوان، کامياران و سقز اتفاق مي افتد که در اين شهرها زنان بالا ترين ميزان خودسوزي را داشته اند.

ﺧﻮدﺳـــﻮزی ﯾﮑـــﯽ از روشﻫﺎی ﺷﺎﯾﻊ ﺧﻮدﮐﺸﯽ در اﯾــﺮان اﺳــﺖ ﮐــﻪ در اﺳــﺘﺎنﻫﺎی ﻏﺮﺑــﯽ ﮐﺸــﻮر و در ﺑﯿــﻦ زﻧــﺎن ﺷــﺎﯾﻊﺗﺮ اﺳــﺖ و ﮔــﺎﻫﯽ ﺗـــﺎ 9 ﺑﺮاﺑـــﺮ ﻣـــﺮدان ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ

فدرالیسم در چنین جوامعی چیزی شبیه پاکستان و هندوستان خواهد شد!

 فدرالچی های قومی-زبانی، پیش از فدرالیسم برای فرهنگ سازی سینه بدرانید!-فدرالیسم در جوامع با فقر فرهنگی، تیغ در دست زنگی مست است! شاید زنگی تیغ بدست، روزی خِفت خود شما را بگیرد!


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.